11 nov.- Het aantal meldingen van burenruzies ligt een flink stuk hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers van de afdeling Buurtbemiddeling van de Gooise welzijnsorganisatie Versa Welzijn. Net als voorgaande jaren is geluidsoverlast de vaakst voorkomende klacht.
Versa Welzijn houdt cijfers bij uit de gemeenten Hilversum, Wijdemeren, Huizen, Gooise Meren en Weesp. De mediastad spant de kroon. Waar de organisatie in 2021 maar liefst 142 meldingen binnenkreeg, zijn het er dit jaar al 150.
Ook in Wijdemeren en Gooise Meren hebben ze nu al meer meldingen dan in het gehele jaar ervoor. Ook in Huizen en Weesp ziet Versa Welzijn een stijging van het aantal meldingen.
Bekendheid
“Het aantal meldingen is uit de pan gerezen”, zegt buurtbemiddelaar Caroline Eshuis van Versa Welzijn. Dat heeft vooral te maken met de bekendheid die de buurtbemiddeling heeft gekregen tijdens de coronacrisis. “Je ziet de enorme piek vanwege de publiciteit die we kregen in de crisis. Daardoor weten mensen ons beter te vinden.”
De stijging heeft volgens Eshuis ook veel te maken met de toegenomen GGZ-problematiek van de afgelopen jaren. Tijdens de coronacrisis is dit probleem nog verder vergroot. “Mensen die met de GGZ te maken hebben en op zichzelf wonen, kunnen zelf eerder overlast ervaren”, zegt ze. “Maar ze kunnen natuurlijk ook zelf overlast veroorzaken omdat ze bijvoorbeeld het alleen wonen nog niet aankunnen.”
Geluidsoverlast
Wat onveranderd blijft is de aard van de klachten. Net als de voorgaande jaren staat geluidsoverlast op de eerste plaats. “Dat is nooit anders geweest.” Wel zijn er bepaalde trends uit de cijfers te zien. Eshuis wijst bijvoorbeeld op de stijging van meldingen over pesten en treiteren in de gemeente Huizen.
Buurtbemiddelaars
De vrijwillige buurtbemiddelaars van Versa Welzijn gaan als volgt te werk. Na een telefonische intake met de melder gaan twee bemiddelaars langs bij zowel de melder als bij de persoon waar de klacht over gaat.
Na een gesprek met beide partijen vindt er een bemiddelingsgesprek plaats op een neutrale locatie. Daar worden alle grieven op tafel gelegd en zoeken de partijen onder begeleiding zelf met een oplossing. Bron NH Gooi