23 sept.- Met een informatiebrief aan de gemeenteraad informeert het huidige college van Larens Behoud, VVD en D66 over het proces om tot een ontwerp te komen voor een waterberging op de Brink in Laren. Belangrijk omdat het oorspronkelijke plan door een grote protestactie van dorpsbewoners (4657 handtekeningen) naar de prullenbak werd verwezen.
De informatiebrief: Aanleiding
Het Masterplan van het programma Laren Regenklaar dat begin 2020 door de toenmalige gemeenteraad is vastgesteld, beschrijft welke maatregelen per deelgebied van Laren nodig zijn om het dorp in de toekomst te beschermen tegen hevige regenbuien. Een van die maatregelen is de aanleg van een waterberging in het gebied van de Larense Brink.
In het coalitieakkoord hebben de coalitiepartijen Larens Behoud,VVD en D66 over Laren Regenklaar het volgende geschreven:
“Het door de raad vastgestelde masterplan Laren Regenklaar voeren we uit, maar de meest ingrijpende keuzes maken we samen met de samenleving en de gemeenteraad.
Dat betekent dat we het uitgewerkte plan voor waterberging onder de Brink aan onze inwoners en ondernemers voorleggen. We staan open voor verbeteringen en andere voorstellen en gaan die transparant tegen elkaar afwegen. Daarna pakken we door, want zonder waterberging onder de Brink lopen we het risico dat het centrum binnenkort weer blank staat.”
Kernboodschap
Proces richting ontwerp
Op dinsdagavond 1 november organiseren het college in het Brinkhuis een bijeenkomst voor geïnteresseerde bewoners, ondernemers en andere betrokkenen. Deze bijeenkomst vormt de eerste van drie stappen van het proces richting een gedragen ontwerp voor een waterberging onder de Brink.
Het college licht toe waarom een waterberging op deze locatie vanuit het Masterplan Laren Regenklaar nodig is en aan welke eisen deze moet voldoen. Ook licht men het voorlopig ontwerp toe. Maar men brengt niet alleen informatie, het college wil nadrukkelijk ook graag luisteren en horen welke wensen en ideeën er zijn vanuit de Larense samenleving voor een waterberging op de Brink. Zo ontstaat een pakket van eisen én wensen dat het uitgangspunt vormt voor de volgende stappen in het proces.
Na de bijeenkomst volgt de tweede stap: we plaatsen de inhoud van het eisen- en wensenpakket op de website van Laren Regenklaar. Via diverse middelen zoals een mail aan alle deelnemers van de avond, de nieuwsbrief, het Larens Journaal en Facebook doen we een oproep om op basis van die randvoorwaarden met verbeterpunten van het bestaande ontwerp of met alternatieve voorstellen te komen.
Zo heeft iedereen bij het formuleren van ideeën dezelfde uitgangspunten en tijd om daar even rustig over na te denken. Bovendien krijgen op deze manier ook de mensen die niet bij de bijeenkomst waren de gelegenheid om te reageren. Voor degenen die in deze periode hun idee willen bespreken, zorgen we dat daar gelegenheid voor is.
De derde stap is het ontwikkelen van een voorkeursvariant. Deze variant en de afwegingen die we daarvoor hebben gemaakt, presenteert het college tijdens een volgende bijeenkomst, later in 2022.
Periode voor bijeenkomst
In de periode voorafgaand aan de bijeenkomst van 1 november voeren we alvast informele gesprekken over de waterberging. Bijvoorbeeld met bewoners tijdens de doe- markt op het nazomerfeest van 17 september (waar Laren Regenklaar aanwezig is met twee activiteiten) of via sociale media. En met enkele bewoners en ondernemers die eerder hun betrokkenheid hebben getoond bij dit onderwerp.
Doel hiervan is om te horen welke vragen er nog leven, welke voors en tegens men ziet bij het huidige plan, welke verbeteringen op het huidige plan men misschien al ziet of er op dit moment al alternatieve plannen zijn. Wat we horen in deze gesprekken, gebruiken we als input voor de bijeenkomst van 1 november en het verdere proces richting een ontwerp.
Communicatie
De komende periode communiceren we over het proces, tussentijdse resultaten en het ontwerp via diverse kanalen, zoals de website www.larenregenklaar.nl/brink,de nieuwsbrief van Laren Regenklaar, het Larens Journaal, overige Larense media, Facebook en Twitter.
Bron: Gemeente Laren