26 febr.- Al een paar weken zit onze meesterzanger hoog in de notenboom. Net terug uit Spanje. Luidruchtig klinkt zijn lokroep richting het mooiste meisje van het Mauvezand. Wie wil er straks in mei een gezinnetje van een merel of drie?
Ik dacht dat deze ‘BN-er onder de vogels’ de muzikaalste was, maar volgens het Duitse Max Planck Instituut heeft onze charmante tuinfluiter concurrentie gekregen van de Uirapuru, een soort winterkoninkje wiens virtuoze zang in het Amazonegebied opvallende overeenkomst vertoont – let wel, volgens de regels van de westerse muziek en in hele maten gefloten!- met de composities van Johann Sebastian Bach (1685–1750): een soort virtuoze sopraan solo uit de ‘Hohe Messe’(BWV232)dus in een alsmaar slinkend tropisch regenwoud. ‘Muziek ter ere van God en ter verfrissing van de ziel’, zoals Bach zijn geniale barokcomposities zelf omschreef.
De Uirapuru is niet de enige vogel die een band heeft met de wereldberoemde cantor van de Thomaskirche in Leipzig. Ook Paul McCartney gebruikte de muziek van Bach in de schitterende song ‘Blackbird’ (1968 The white album). De Bourrée uit ‘de suite voor luit’ (BWV 996), een melodie die hij samen met George Harrison in zijn jeugd op gitaarles leerde.
‘Wat Shakespeare betekent voor de literatuur en Rembrandt voor het schilderen, betekent Bach voor de muziek’, schrijft NRC journalist Joost Galema. ‘Op de ‘Hart & Ziel lijst’ van radio 4, een hitparade van 300 mooiste werken, staat de Matthäus Passion steevast bovenaan.’ Het is een volmaakt meesterwerk dat zijn gelijke in de wereld van de klassieke muziek niet kent. Het oratorium vertelt met een universele zeggingskracht het lijdensverhaal van Christus vol herkenbare emoties als verraad, woede, angst en wanhoop.
Of zoals de vermaarde Bach-professor en dirigent Ton Koopman het formuleert: “Bach was een fantastisch schilder en architect, de Michelangelo van de muziek. In de Matthäus Passion bereikt hij in alle opzichten zijn artistieke top.”
Palmzondag 5 april om 14.30 uur wordt dit werk in de Sint Jansbasiliek uitgevoerd. Eén van de beste universiteitskoren van de wereld komt hiervoor naar Laren. Het beroemde Clare College Choir Cambridge dat minstens even vermaard is als het King’s College Choir dat twee jaar geleden in de basiliek optrad.
Sinds de oprichting in 1971 heeft het Clare College Choir een internationale reputatie opgebouwd. Onder leiding van dirigent Graham Ross maakte het koor concertreizen door Europa, Amerika, Mexico, Azië en Australië. De dertig mannelijke en vrouwelijke zangers worden begeleid door het Tarisio Consort en Wybe Kooijmans op orgel. De (inter)nationale solisten zijn: Hubert Claessens(Christus) Mikael Stenbaek (Evangelist) Claudia Kamaris mezzo-sopraan, Renate Arends sopraan, Michael Porter tenor en William Gaunt bas. Verder verleent koorschool Midden Gelderland haar medewerking.
In de weken voorafgaand aan de Larense uitvoering beluister ik altijd – om alvast in de sfeer te komen- een CD van de Matthäus. Als het raam dan in de late namiddag openstaat bij een heerlijk voorjaarszonnetje dan wil het nog wel eens gebeuren dat onze solozanger – hoog in de notenboom- zijn coloraturen er dwars doorheen rolt. Bach inspireert!
Leo Janssen