18 juni.- Binnenkort verdwijnt weer een uniek karakter uit Laren. Iemand die door de ontmoetingen met hem ons dorp zo bijzonder kleurt en vormgeeft. Zodra zijn prachtige, eind negentiende-eeuwse villa achter die golvende beukenhaag aan de Brink is verkocht, ruilt beeldhouwer Pépé Grégoire het monumentaal waardig pand in voor een romantisch kasteeltje in Piëmonte; die zacht glooiende wijnstreek in het noordwesten van Italië waar hij zich straks met zijn vrouw Marlin weet omringd door historie, kunst en de lekkerste wijnen en gerechten, om op zijn negenenzestigste alsnog een beeldentuin te beginnen. Gelukkig is ‘de profeet’ in eigen dorp nog net geëerd. Zondag ontving hij van Vrienden- bestuurslid Eefje Langeler Nuijten de tweejaarlijkse Singer- oeuvreprijs die bestaat uit de aankoop van een kunstwerk en een expositie voor de laureaat. Tot 29 november staan dan ook op ‘Profiel Europa ‘vijftig van zijn beelden te kijk tussen de siergrassen en natuurlijk bloeiende planten in de museumtuin, een ontwerp van de internationaal geroemde tuinarchitect Piet Oudolf. Pépé is een klassiek ambachtelijk beeldhouwer die in brons prikkelt, provoceert met tegenstellingen als glad-ruw, hard- zacht, drama- humor, en altijd bezig is met uitersten om de wereld op zijn kop te zetten. Zijn beelden over windkracht, tarten de zwaartekracht doordat hij ze ‘gewichtloos’ maakt. Hij speelt, geïnspireerd door de Napoleontische tijd – eind achttiende begin negentiende eeuw toen archeologie ‘hot’ was- , met de ontbrekende armen en benen die bij de geëxposeerde Griekse en Romeinse mensfiguren vaak ontbraken, om ze een nieuw leven te geven. Ook de acht meter hoge twee ‘Profielen’ op het voorplein van Singer vertellen, geïnspireerd door het Vrijheidsbeeld van Amerika, het verhaal van een nieuw leidend thema, bedoeld als symbool voor de EU in Brussel. ‘Profielen’ waarin hij de zintuigen heeft verbeeld: VERSCHILLEND, ‘man’ en ‘vrouw’. Ze vullen elkaar aan. ‘Profiel’ als effectief instrument. Een menselijke antenne die laat zien dat verschil belangrijk is voor de toekomst van Europa. Wij hebben tenminste nog – in tegenstelling tot dictaturen-, een zinnige discussie over hoe dingen anders kunnen worden op gevat. We hebben de gewoonte van mening te verschillen en dat moet ook zo blijven. Die twee beelden moeten eigenlijk cadeau gegeven worden aan Brussel, vindt hij: “Het gaat over wat ons wezenlijk bindt.”
We zullen straks Pépé gaan missen. Oh,ja… Bijzonder is het verhaal dat ik zondag van hem hoorde over de onthulling van zijn eerste beeld, ‘Twee ineen’, een opdracht voor het hoofdkantoor van de politieregio Hollands Midden in Leiderdorp. Het stelt twee handen voor die elkaar ondersteunen, de sterke arm die een helpende hand biedt en andersom. Oktober 1993 werd het onthuld door kroonprins Willem-Alexander. Pépé: “Met een helikopter werd hij voor zijn eerste openbare optreden naast het beeld neergezet om het te onthullen. Bij de inrichting van deze tentoonstelling zijn we naar het brons hopeloos op zoek geweest. Het staat er niet meer. Tot op de dag van vandaag is het spoorloos!” Dus heeft u het gezien? Wilt u Pépé in zijn ‘atelier’ in Singer Laren ontmoeten? Op dinsdag tussen 11.00-13.00 uur kan het. Ook op zondag van 13.00 tot15.00 uur. U bent van harte welkom. Bol an, beste mensen. Al gaat de Sint Jansprocessie zondag a.s. niet door, vlagt u wel? Het liefst met de geelwitte pauselijke wimpel. De besloten plechtigheid in de basiliek en de documentaire na afloop zijn van af 12.00 uur – na het luiden om 11:45 uur van de feestklokken – te volgen via www.sintjansprocessie.nl
Leo Janssen