6 aug,-
Vanaf 3 september is in Singer Laren een nieuwe thematische collectiepresentatie te zien met hoogtepunten van het Nederlands impressionisme en modernisme. De presentatie biedt een nieuwe kijk op de collectie door het uitlichten van beeldbepalende verzamelaars, de rol van vrouwen en persoonlijke verhalen achter de werken. Daarnaast krijgt de grootste deelcollectie van het museum, bestaande uit werken op papier, meer aandacht. Een nieuwe kijk presenteert publiekslievelingen én zelden getoonde werken op geheel nieuwe wijze. Beeldbepalende verzamelaars Singer Laren is onlosmakelijk verbonden met het kunstenaarsdorp Laren, waar zo’n 150 jaar geleden een bloeiend en vernieuwend kunstklimaat heerst. Anna Singer-Brugh sticht hier in 1956 het museum ter nagedachtenis aan haar man, de schilder William Henry Singer, met hun kunstverzameling als basis. De Singercollectie is door de jaren heen aangevuld met aankopen en grote schenkingen van onder andere het echtpaar Groeneveld-Woerlee, Renée Smithuis en Els Blokker-Verwer. Deze toevoegingen hebben het karakter van Singer Laren als verzamelaarsmuseum gevormd, waardoor het de verscheidenheid van het Nederlands modernisme en impressionisme, voor een deel van Larense bodem, op hoog niveau kan tonen. De rol van vrouwen De rol van vrouwen in de kunstwereld, of ze nu maker, model, verzamelaar, schenker, opdrachtgever of professional zijn, is tot op de dag van vandaag onvoldoende belicht. Singer Laren heeft op het gebied van gendergelijkheid in de collectie eveneens nog stappen te zetten. Slechts 9% van alle werken is gemaakt door vrouwelijke kunstenaars. In Een nieuwe kijk maakt de bezoeker kennis met een aantal bijzondere en vooruitstrevende vrouwen als Else Berg, Gertrud Leistikow en Tonia Stieltjes.Piet Mondriaan, Oostzijdse molen, circa 1906 – 1907, olieverf op doek, 51 x 77 cm, Singer Laren, langdurig bruikleen uit particulier bezitPrimeur Een ware primeur in de collectiepresentatie is het schilderij Oostzijdse molen (circa 1906 – 1907) van Piet Mondriaan. Tot op heden was dit vroege gezicht op het Gein alleen bekend van een vage zwart-witfoto. Speciaal voor Een nieuwe kijk is dit doek schoongemaakt en opnieuw ingelijst. Het was lang in het bezit van professor Reindert P. van Calcar. Deze vriend van Mondriaan is vanaf 1905 medisch hoogleraar in de bacteriologische gezondheidsleer aan de Rijksuniversiteit Leiden. In 1910 en 1911 verblijft Mondriaan meerdere keren voor langere tijd bij de familie Van Calcar in Oegstgeest. Daar maakt hij in opdracht van de professor met behulp van een microscoop tekeningen van bacteriën. De thematisch ingerichte collectiepresentatie laat de bezoeker op verrassende wijze kennismaken met de collectie en biedt een nieuwe kijk op wat deze kenmerkt. Te zien in Singer Laren van 3 september 2024 tot en met 11 mei 2025. Schilderij: Else Berg, Circus, circa 1927, olieverf op doek, 63 x 73 cm, Singer Laren, schenking Collectie Nardinc |