23 febr.- Henri Martin (1860-1943) schilderde veel monumentale composities in opdracht, zoals Le Travail de la terre voor de Franse Raad van State. Deze voorstudie toont een zonovergoten graanveld in oogsttijd: een ode aan de arbeiders op het Franse platteland. Martin exposeerde dit doek in 1920 op de Salon des Artistes Français. Daar werd het gewaardeerd als een vaderlandslievend doek dat met de herkenbare en positieve uitstraling tegenwicht bood aan de herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog. Als je goed kijkt, zie je dat op één plek géén mensen zijn geschilderd… Bekijk onderstaande afbeelding en ontdek waarom niet!
UITTIP I Lezing
Meer weten? Conservator Anne van Lienden geeft op zondag 23 maart een lezing over Henri Martin & Henri Le Sidaner. Aan de hand van kunstkritieken plaatst zij hen in de context van de veranderende tijd. Want terwijl de avant-garde de kunstwereld veroverde, bleven beide Henri’s hun eigen intimistische schilderstijl levenslang trouw.
Henri Martin, Les Moissons, 1920, olieverf op doek, 62 x 205 cm, particuliere collectie
