2 mrt.- 42.500 kinderen, onder begeleiding van volwassenen, gaan in de week van 3 tot en met 8 maart langs de deuren om te collecteren voor Jantje Beton.
De opbrengst van de collecte is niet alleen voor Jantje Beton, maar ook voor de deelnemende clubs zelf: de helft van het opgehaalde bedrag gaat rechtstreeks naar hun eigen organisatie. Onder de collectanten bevinden zich onder andere leden van Scouting Nederland, speeltuinen, jeugdverenigingen, scholen en sportclubs. Dit jaar zijn er onder de collectanten twee vrijwilligers die zich al vijftig jaar voor Jantje Beton inzetten!
Ambassadeurs
Ook de ambassadeurs van Jantje Beton – Erik Scherder, Anne Appelo, Jill Roord en Juf Merel – zetten zich dit jaar weer in om geld op te halen voor meer buitenspeelplekken. Voetbalster Jill Roord zegt: “Als kind was ik altijd buiten aan het voetballen, daar is mijn liefde voor de sport begonnen. Elk kind verdient die kans om buiten te spelen, te ontdekken en nieuwe vrienden te maken. Samen bewegen en plezier hebben, is waar het om draait. Daarom is de collecte van Jantje Beton zo belangrijk. Ik ben blij dat ik hieraan kan bijdragen.”
Te weinig beweging veroorzaakt lichamelijke problemen. Geen direct contact met andere kinderen belemmert de ontwikkeling van sociale vaardigheden en een isolement kan al op jonge leeftijd leiden tot depressie en angst. Mascha van Werven, directeur van Jantje Beton: “Het is onvoorstelbaar dat zoveel kinderen in Nederland niet buitenspelen. Het heeft enorme gevolgen voor hun fysieke en mentale welzijn. Met deze collecte willen we niet alleen meer speelplekken creëren, maar ook kinderen de mogelijkheid bieden andere kinderen buiten te ontmoeten en samen te spelen. We hebben de steun van iedereen nodig om dit te realiseren!”
Buitenspeelcoaches
De opbrengst van de Jantje Beton collecte wordt geïnvesteerd in de realisatie van nieuwe speelplekken door heel Nederland. Maar daar stopt het niet. In 2025 heeft Jantje Beton een initiatief gelanceerd: het opleiden van buitenspeelcoaches. Deze coaches hebben als missie om kinderen letterlijk uit huis te halen en hen te stimuleren om samen met anderen buiten te spelen. De ervaring leert dat kinderen, eenmaal buiten geweest, niet meer naar binnen willen! Met dit initiatief wil Jantje Beton bijdragen aan een gezonde en gelukkige jeugd.
Komende week gaan tienduizenden vrijwilligers door heel Nederland op pad voor de jaarlijkse collecteweek. Je kunt niet alleen contant geld geven, maar ook eenvoudig via een iDEAL QR-code. Daarnaast wint online collecteren snel aan populariteit. Steeds meer collectanten sturen hun donatieverzoeken via WhatsApp en sociale media, waarbij ze gebruik maken van hun persoonlijke online collectebus.
Bron: BEL Nieuws