20juni.- Goed nieuws voor busreizigers in ‘t Gooi en de Vechtstreek. Het aantal uren dat de bus in deze regio gaat rijden, wordt uitgebreid van 173.000 uren nu naar 193.000 uren in 2029. Daarmee komt de dienstregeling op 93 procent van het niveau van voor corona.
Dat meldt de provincie Noord-Holland bij de mededeling dat er per jaar ruim vier miljoen euro wordt geïnvesteerd om het openbaar busvervoer in de provincie op peil te houden en op een aantal plekken uit te breiden. Daarmee wil de provincie voorkomen dat buslijnen verdwijnen of de frequentie omlaag gaat. “De extra investering is nodig vanwege de lagere rijksbijdrage, achterblijvende reizigersaantallen en stijgende kosten bij vervoerders”, is daarbij de uitleg.
De provincie heeft nieuwe financiële afspraken gemaakt met vervoerder Transdev (Connexxion) die het busvervoer in de drie ov-gebieden van de provincie – Gooi & Vechtstreek, Haarlem IJmond en Noord-Holland Noord – verzorgt. Jaarlijks komt er 2,4 miljoen euro bij om de daling in de rijksbijdrage voor de ov-studentenkaart op te vangen. Daarnaast gaat er 1,8 miljoen euro per jaar naar Transdev (Connexxion) om de teruglopende reizigersinkomsten te compenseren en het bestaande aanbod van busvervoer te behouden.
Dankzij deze inzet blijven buslijnen in stand en worden dienstregelingen op sommige plekken uitgebreid. Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Iedere Noord-Hollander moet toegang houden tot goed en betrouwbaar ov, of je nu in de stad woont of in een kleiner dorp. Met deze investeringen zorgen we daar voor, ondanks de landelijke bezuinigingen.”
Tekort
Een belangrijk knelpunt is het aanhoudende tekort aan buschauffeurs. Transdev investeert in werving en opleiding van nieuwe chauffeurs, waarbij inmiddels alle opleidingskosten worden vergoed. Dit is een verschil met eerdere jaren. Dankzij deze inzet stijgt het aantal beschikbare chauffeurs weer licht, waardoor uitbreiding van de dienstregeling mogelijk is. “Buschauffeurs zijn het kloppend hart van het ov”, aldus Olthof. “Zonder hen geen dienstregeling. Wij steunen de inzet van Transdev om mensen op te leiden en het beroep aantrekkelijker te maken. Dat hierdoor hun kosten stijgen, mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid van een kaartje of van de hoeveelheid bussen die rijdt.”
In de concessiegebieden Haarlem IJmond en de Gooi & Vechtstreek is afgesproken dat het aantal uren, dat de bus rijdt, vanaf september wordt uitgebreid, omdat het aanbod in die gebieden na corona erg is teruggelopen. Waar de extra bussen in deze regio gaan rijden, wordt nog bekeken.
Bereikbaar én flexibel
De provincie en Transdev hebben afgesproken om de inkomsten en kostenontwikkeling elk kwartaal te monitoren. Mochten de reizigersaantallen toch aantrekken of het Rijk alsnog extra bijdragen leveren, dan wordt de provinciale bijdrage aangepast. “De uitdagingen in het ov zijn niet opeens weg, maar met deze aanpak blijft het ov in Noord-Holland bereikbaar én flexibel”, laat Jeroen Olthof weten. “De komende jaren werken we verder toe naar het nieuwe systeem van openbaar vervoer, waarin ook ruimte is voor innovatieve oplossingen en flexibel vervoer op maat.”

