29 okt.-Afgelopen zondagmorgen liep ik tegen tienen met mijn ‘buurman’ Willem Duurland vanaf het Mauvezand samen op naar de Sint Jansbasiliek. Het feestelijk klokgelui was net gestopt en beiden verheugden we ons op de Pontificale Hoogmis ter gelegenheid van het eeuwfeest van de inwijding van het kerkgebouw. Destijds de Sint Janskerk, gebouwd naar een ontwerp van Wolter te Riele en door Paus Pius XI in 1937 verheven tot Basilica Minor.
Het lege kerkplein glom van de regen en was afgezet met de geel witte processiepaaltjes. Een verlate kerkganger spoedde zich naar binnen. Buiten aan de facade lange vanen met erop geschreven ‘100 jaar Sint Jan’.
Binnen is de kerk overvol. In afwachting van de plechtigheden speelt de muziekharmonie de koraal ‘A new begin’. Ik moet denken aan de woorden van pastoor Nico van der Peet bij de opening van de tentoonstelling ‘100 jaar Sint Jan’ enige weken geleden in Singer Laren. ‘Wanneer inwoners van Laren, zowel katholieken als mensen met een andere overtuiging naar de Sint Jan gaan, zeggen zij graag: ‘Ik ga naar de basiliek. ’Zelfs schoolkinderen van acht of negen jaar nemen het woord kerk niet in de mond. In Laren ga je naar de basiliek.’
In de basiliek worden eerst de kinderen door de pastoor verwelkomd en toegesproken en naar achteren begeleid voor de kindernevendienst. ‘Als het weer spannend wordt, als het altaar wordt gewijd, komen jullie weer terug.’
Dat nieuwe altaar is ontworpen door kunstenaar/meubelmaker Daniël Lockefeer en mogelijk gemaakt door gulle gevers. Hij liet zich inspireren door de architecturale vormen van de basiliek en door de biddende handen, de opgeheven houding van Christus in het H.Hartbeeld dat getuigt van onuitputtelijke liefde. Een wens van o.a. de twee jaar geleden overleden pastoor Jan Vriend.
Een altaar ook dat beantwoordt aan de architectuur van de kerk. Weliswaar iets kleiner, maar daardoor ruimtelijkheid gevend aan het prachtige priesterkoor. Een teken dat wij geloven in de toekomst van onze basiliek, aldus de pastoor.
Indrukwekkend was het consacreren ervan. Het begon met de litanie van Alle Heiligen en de bijzetting, het inmetselen, van de relieken van de H. Innocentius en St. Damianus. Daarna werd het altaar met chrisma, heilige olie, gezalfd en bewierookt. De kosters plaatsten een schaal met wierook op het altaar en de dames van de parochiële huishouding zorgden voor de altaar dwalen. De broederschap van Sint Jan plaatsten vervolgens vier nieuwe kandelaren- een cadeau van hen- op het altaar. Daarna werden de kaarsen ontstoken en ging de prachtige nieuwe verlichting van de basiliek – bijeengebracht door vele dorpsgenoten- voor het eerst aan.
Voor deze eredienst was er ook een speciale negenstemmige mis gecomponeerd door koordirigent Bas Groenewoud: de ‘Basilicae Sancti Johannis Baptistae Missa pro Centenario’ uitgevoerd door het zangkoor Sint Jan-Goede Herder, de Sint Jansschola, de Cantorij, Muziekvereniging Sint Jan, volkszang en orgel.
Groenewoud is er een jaar bezig mee geweest. ‘ Ik heb het eenvoudig en herkenbaar gehouden’ aldus de koordirigent. Ik heb geprobeerd in de muziek iets te leggen dat bij de basiliek en de Larense gemeenschap hoort. Dat kan niet anders dan het Sint Janslied zijn, bedacht ik me. Als thematisch materiaal heb ik het toen in allerlei vormen in de muziek verweven. Heb de grenzen opgezocht en er jazz-elementen aan toegevoegd. Het klonk indrukwekkend.
Bol an mensen, wat een historische dag en wat een bijzondere plechtigheid.
Leo Janssen
Foto: Marjet de Leeuw

