24 juni.-De brandweer werkt de komende dagen niet mee aan waterspelletjes. Volgens Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek is dat een gebruikelijke maatregel tijdens periodes van extreme hitte en droogte.
“Wij moeten zuinig zijn op water, zeker op drinkwater. Elke druppel telt”, zegt een woordvoerder. Hoewel brandweer en boeren volgens een landelijk protocol water uit open water mogen gebruiken, kiest de veiligheidsregio ervoor terughoudend te zijn.
De hitte heeft ook gevolgen voor de dagelijkse werkzaamheden van de brandweer. Oefeningen worden aangepast of vervroegd en bij incidenten worden brandweerlieden eerder afgelost.
Code oranje
De afgelopen dagen ontvingen verschillende brandweerposten in de regio verzoeken om waterspelletjes te verzorgen. Na overleg binnen de veiligheidsregio is besloten daar voorlopig niet aan mee te werken. Ook het verhoogde risico op natuurbranden speelt daarbij een rol. Vrijwilligers en materieel blijven zo beschikbaar voor mogelijke incidenten.
“Het is elk jaar wel gebruikelijk om dit soort maatregelen af te kondigen”, zegt de woordvoerder. Het KNMI heeft voor de komende dagen code oranje afgegeven vanwege de verwachte extreme hitte.

