29 febr.-
Gisteren rondden twaalf leerkrachten uit regio Gooi en Vecht de training tot interne cultuurcoördinator af met de ontvangst van een certificaat in Singer Laren. Een feestelijk moment, want dit is een belangrijke stap in het versterken van kunst- en cultuureducatie binnen de school. De toegewijde leerkrachten worden hiermee de aanjagers voor het integreren van activiteiten in het lesprogramma zodat alle leerlingen een rijke culturele ervaring opdoen tijdens hun basisschoolperiode.“Sterke kunst- en cultuureducatie is van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van leerlingen,” zegt Annette Blonk schooldirecteur van de Gooische School uit Laren. “We zijn trots op de inzet van onze leerkrachten om deze waardevolle ervaringen te integreren in het onderwijsprogramma, waardoor onze leerlingen zich ontwikkelen als creatieve en cultureel bewuste individuen die klaar zijn voor de toekomst.” Naast de Gooische School uit Laren deden leerkrachten van onder andere de Comeniusschool uit Naarden, Juliana Daltonschool uit Bussum, KBS Bernardus uit Blaricum, KC De Meerstroom uit Muiderberg, Rehobothschool uit Naarden en de Indonschool uit Bussum mee aan de training.Structurele plek In de training, met workshops en praktijkgerichte opdrachten, deden de leerkrachten kennis en vaardigheden op om kunst- en cultuureducatie een structurele plek te geven binnen de school.. Ook stelden zij een cultuurplan op passend bij de mogelijkheden en visie van de school. De leerkrachten werden begeleid door ervaren trainers van Plein C, het Provinciale expertisecentrum voor kunst en cultuur in Noord-Holland. De training tot interne cultuurcoördinator is onderdeel van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit, een landelijk project om binnenschoolse kunst- en cultuureducatie te stimuleren. Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Laren, Blaricum en Gooise Meren. |