27 aug.- Afgelopen week werd ik uitgenodigd voor een wandeling door de historische landschapstuin op het fraaie buiten Nardinclant aan het eind (nr.25) van de Houtweg. Begin twintigste eeuw (1914- 1918) ‘geschilderd’ door tuinarchitect en dendroloog ( boomkundige) Leonard Antonij Springer (1855-1940).
Een ontwerp in zogenaamde ‘gemengde stijl’ met pergola’s als verbinding tussen woonhuis en prieel, een verdiepte tuin, een vierkant waterbassin en trappen. Hoge bomen als decor, paden meanderend door groen en borders vol weelderige bloemen. Eerder in 1911 ontwierp Springer ook al een tuin voor villa ‘De wilde zwanen’ van de Singers , belangrijk voor het ontvangen van gasten en geven van concerten.
Deze ‘romantische’ tuin is niet meer. Drie jaar geleden ingewisseld voor de ‘wilde’ beeldentuin van de internationaal geroemde Piet Oudolf. Niet onbegrijpelijk want door de bouw -midden jaren vijftig- van museum en concertzaal, verdween de helft van de tuin.
Linda van Steenis stuurde me de uitnodiging. ‘Sinds twee jaar zijn wij de eigenaar van een bijzonder fraai stuk Larens erfgoed,nml. Nardinclant. Met veel passie en betrokkenheid hebben we forse inspanningen geleverd het landgoed grotendeels in de oorspronkelijke staat van Springer te herstellen. Vanuit onze visie op particulier initiatief en cultureel ondernemerschap willen wij het landgoed de komende jaren een dynamische toegankelijke functie geven met een sterke en brede culturele programmering.’
Sinds mijn bezoek stuurt ze mij, aangevuurd door haar gids Peter Prinssen – allerlei achtergrondinformatie. Opdrachtgever in 1914 voor ‘villa Nardinckhof’ was de Amsterdammer Klaas Groesbeek (1858-1936), markant figuur uit de Nederlandse boekhandel- en uitgeverswereld. Geboren in Nieuwenhoorn, zoon van geneesheer en verloskundige Johannes Arie Groesbeek. Kwam uit een gezin van acht kinderen waarvan zes overleden voordat ze een jaar oud waren. Moeder stierf toen hij 9 was op 37-jarige leeftijd.
Begonnen als winkelbediende, werd hij op 24-jarige leeftijd al directeur van boekhandel-uitgeverij Scheltema & Holkema en later zakelijk leider bij Van Wisseling & Co, één van de meest gerenommeerde kunsthandels. (Elke week een wisselende etalage met een spraakmakend schilderij. Kranten berichtten erover en voorbijgangers verdrongen elkaar voor het etalageraam)Daarnaast was hij de motor achter de meubelmakerij en het kunstnijverheidsatelier waar kunstenaars van de Nieuwe Kunst zich in hun ontwerpen van meubelen, klokken, verlichting, boekbanden, textiel en behang volop uitleefden voor vooral Amsterdamse notabelen.
De opdracht voor Groesbeek’s nieuwe rietgedekte ‘villa Nardinckhof’ was nauwelijks gerealiseerd, of het huis, (ontwerp architect Bert Johan Ouëndag) brandde af. De herbouw van 1919 trof eenzelfde lot. Ook dat kolossale pand ging in1938 aan vlammen ten onder. Een jaar later werd het huidige grote landhuis gebouwd, een ontwerp van de ’s -Gravelandse architect D. de Kam. Na de familie Groesbeek, woonden er de adellijke familie Röell, de ‘Dochters der wijsheid’, een Franse zusterorde, makelaar Stefels en tot 2000 Jaap en Els Blokker.
Daarna tot 2019 de wijkagent van Laren en een ander jong stel als antikraak. ‘Door de kunsten weer op Nardinclant terug te brengen, ontstaat de ideale sfeer van rust en schoonheid. En dat alles om te delen’, aldus Linda. Benieuwd? Volgende week meer. Over een 8-tal modern art statements in de tuin!
Leo Janssen
Schilderij : Nardinclant door Ben Hosman