27 okt.- Dit weekend vindt de presentatie plaats van ‘een verborgen leven’, de prachtige biografie van Anna Singer-Brugh, getrouwd met de puissant rijke kunstschilder William Singer jr., pianiste, kunstverzamelaar, ereburger van ons dorp en in 1956 oprichtster en schenkster – om de gedachtenis aan haar man levend te houden- van het Singermuseum en de Singerconcertzaal. Zeven jaar lang duurde de zoektocht van auteur Jet Boetje naar wie de Amerikaanse daadwerkelijk was.
Bij toeval kreeg ze het idee. Jet, oefentherapeute mensendieck, ‘behandelde’ Larense Kokky Beumer en toen deze in 2013 overleed, haalde zij samen met een vriendin, mantelzorger van de pianolerares en bij leven door Kokky benoemd tot erfgename, het huis leeg aan de Hein Keverweg. Een huis boordevol kunst.
Schilderijen, foto’s, een handgeschreven kookboek uit 1883, hoeden, servies en… lingerie van Anna Singer! Wat deed dat nachtgoed daar? Kokky woonde samen met haar halfzusje Katrien, voorkind uit een relatie van een Muidense slager en haar moeder, die een van de modellen was bij Jacob Dooijewaard. Later werd Katrientje zijn huishoudster en poseerde ze ook voor de kunstschilder die vriend, beschermheer en één van de erfgenamen van Anna Singer was. Hij schonk zijn vermogen weer aan Kokky en Katrien.
Een intrigerende kluwen die ontrafeld moest worden, vond Jet.
Hoe hadden Anna en William geleefd. Ze volgde de sporen van het reislustige echtpaar via scrapbooks, dagboekaantekeningen, foto’s, schilderijen en briefwisselingen, reisde naar Amerika, Noorwegen, Giverny en Parijs, sliep in het ledikant van Anna in Dalheim en verdiepte zich in hun relatie. William, eenzaamheid zoekend volgens de a-sexuele Walden-leer van Thoreau, Anna, de gezelligheid en kunstenaarsvrienden vindend in Laren.
Beklijvende geschiedenissen over onvervulde verlangens, een ‘ménage à trois’ in het preutse Amerika en een mogelijke chantage door de ‘black hand’ toen zij bij het 50-jarig huwelijk van Williams ouders publiekelijk 4 miljoen dollar kregen en bij het overlijden van de staalbaron vele miljoenen meer. Indrukwekkend is het verhaal over het Joodse bruidje, Rembrandt’s meesterwerk over heimelijke liefde, minutieus gekopieerd door de Noorse schilder Martin Borgord. Hadden William en Anna een platonische verhouding? Kwam Borgord, de Noorse wees die op 15-jarige leeftijd naar Amerika trok en als kunstenaar de leraar en mentor van William werdals geroepen toen hij al snel bij het pasgetrouwde stel introk?
Jet ontdekte in Dalheim 28 schilderijen, -Anna relaterend- gesigneerd door Borgord met het opschrift ‘voor lillymud’, het Noorse woord voor lieveling. Kortom een biografie vol onthullende episodes uit het leven van een karaktervolle vrouw met een groot empathisch vermogen en daarnaast een harde schil om haar heen ( ze sprak geen vreemde taal, dus altijd afstandelijk) dat uiteindelijk uitmondde in eenzaamheid. Voortreffelijk geschreven en geresearcht.
Boetje ontdekte in Anna’s geboortebijbel bijvoorbeeld dat zij zich haar leven lang vijf jaar jonger voordeed. Aan het eind van Jets zoektocht heeft ze in de Noorse kapel, het mausoleumpje waar het kinderloze echtpaar Anna en William liggen opgebaard een roos gebracht. Ze kan er nog ontroerd door raken.
‘In verbondenheid met Anna. In die eenzaamheid van onvervulde verlangens. Begonnen als een veelbelovend meisje met veel vrienden en talenten, liep het leven anders dan ze aanvankelijk dacht of een ander van haar dacht. Geld maakt niet gelukkig. Ik heb er een vrouw van vlees en bloed van gemaakt.’
Leo Janssen