17 febr.-
Op de onlangs gehouden Antiekbeurs in Naarden ontdekte ik een in mijn ogen prachtig beeld van een Larense boer, vervaardigd door de beeldhouwer Eduard Jacobs (1859-1931). Voor het dorp maakte deze ‘Larense Rodin’ twee belangrijke monumenten in de openbare ruimte, op de Brink. De van Wulfen bank en de Mauve pomp.
Het gedenkbankje werd onthuld in 1905 ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van dorpsonderwijzer Johan van Wulfen. Tegenover ’t Bonte Paard runde hij ‘zijn’ openbare schooltje met een door hem zelfontworpen leesmethode: ‘Sprekende Letterbeelden’.
De Mauvepomp werd twee jaar later op 18 september 1907 aangeboden aan de gemeente ter nagedachtenis aan de grote Anton Mauve. De Haagse Schoolschilder woonde de laatste vier jaar van zijn leven (1884-1888) in Laren en was zo beroemd dat zelfs een schapenschilderij van hem ‘De terugkeer van de kudde uit 1886’ op een veiling in New York (1906) meer opbracht ($ 42.250) dan ‘ Een portret van Petronella Buys uit 1635’ van Rembrandt.($20.600)
De Mauvepomp voorzag de schoolgaande jeugd destijds van schoon drinkwater.
Afgelopen week mocht ik de brons van een in zich zelf gekeerde, haast religieuze Larense boer, die staat voor het eenvoudige katholieke dorpsleven eind negentiende begin twintigste eeuw, bij de kunsthandel in Maarssen ophalen.
Terug naar huis reed ik bij de entree van ons dorp voorbij het nieuwste monument van Laren in de openbare ruimte: het ‘Monument voor verdraagzaamheid’.
Drie gladde, aaibaar gebeeldhouwde figuren, goud, zilver en ‘brons’ beschilderd. Ze glommen me tegemoet op het grasveldje voor villa ‘De Viersprong’ tegenover de rijks monumentale boerderij ‘De Lindenhoeve’.
Interessant welke Larense kunstcommissie dit heeft bedacht, zo er al een bestaat!
Ik vind de beeldengroep eigenlijk niks, detonerend met zijn omgeving, commercieel gedoe en het monument lijkt dus– onverdraagzaam als ik in deze ben- voor mij te zijn bedoeld en voor alle anderen die het ook niet passend vinden of zelfs een beetje Efteling. Briljant bedacht overigens! ‘Monument voor verdraagzaamheid’, want wie is er tegen verdraagzaamheid. Dit weekend met Carnaval, bedacht ik me, ontbreken alleen de feestneuzen nog op de jolig ogende ‘heren’.
Een betere benaming zou zijn geweest ‘Monument voor Carnaval’, toch hét feest bij uitstek van broederschap, gelijkheid en… verdraagzaamheid! Bovendien lopen deze poppen organisch alvast een ’traditionele’ glamour polonaise: een lieu de mémoire aan vervlogen Larense Carnavalstijden.
Op de ‘Onafhankelijke’ na , vorige week nog in hun feestparadijs ‘De Duiventil’ present, zijn immers alle carnavalsverenigingen in Laren verdwenen en was hotel Hamdorff destijds, decennia lang de enige plek boven de grote rivieren waar kunstenaars en elite ‘het volksfeest’ uitbundig en in grote dronkenschap vierden te midden van de schitterende thematische decors van de kunstenaarsvereniging Laren- Blaricum.
‘De andere kant van het dorp’ vierde het in de Boerenhof en overige Larense kroegen.
Ik heb nog de stille hoop dat de ‘gekke Gerritjes’ die menig praalwagen in het Zuiden niet zouden ontsieren aan het begin van de vasten – komende aswoensdag- weer worden weggehaald, maar de levensgrote poppen moeten aanzetten, aldus de initiatiefnemers, tot ‘lief zijn voor elkaar’.
Wellicht kunnen er nog een paar worden bijbesteld voor die buurten waar men het met elkaar aan de stok heeft. Of met de gemeente. En vergeet er ook niet een paar tussen de Van Wulfenbank en Mauvepomp op de huidige Brink neer te zetten waar vanochtend nog een ‘verdacht’ pakketje werd neergelegd bij een van de aangrenzende winkels.
Later op de dag veroorzaakte deze onverdraagzame’ plofkraakbom’ een enorme explosie op een afgelegen locatie in Huizen.( de desbetreffende winkel in Laren is door de gemeente inmiddels gesloten)
De Larense VVD vindt overigens dat het ‘monument voor verdraagzaamheid’ een praktisch vervolg moet hebben in weer een ander monument, een permanent ‘gaybrapad’ volgens alle kleuren van de LHBTQQIP2SA gemeenschap (van homo- tot a-sexueel).
Verdraagzaam als ik ben, ben ik daar voor. Het liefst zo snel en fel mogelijk,. Met lichtgevende verf.! De oversteekplaats bij Albert Heijn is ’s avonds voor voetgangers levensgevaarlijk. Voor een automobilist zijn ze niet te zien. Bol an mensen, Alaaf!
Leo Janssen