21 apr.- Laren stroomt de afgelopen maanden over van kunst. Met nog twee weken te gaan trekt de tentoonstelling ‘Kees van Dongen, de weg naar succes’, een bezoekersrecord van ruim 150.000 bezoekers. 40.000 meer dan de prachtige tentoonstelling over Camille Claudel in 2001.
Dit weekend is de 16e Atelierroute. Maar liefst 60 kunstenaars openen hun werkruimtes voor het publiek. Middels de website www.atelierroutelaren.nl kunnen bezoekers -een primeur voor Nederland-, op hun iPhone of via print een eigen keuze maken welke kunstenaar te bezoeken.
In het Rosa Spier Huis exposeert de 102-jarige Kunstenaarsvereniging Laren-Blaricum in ‘Mooi is anders’. ‘Klinkt daar enige spot?’, vragen de samenstellers zich af. ‘Wordt iets juist helemaal niet mooi gevonden als iemand dit uitroept? Of kan dezelfde uitspraak oproepen dat juist het ‘anders’ zijn aantrekkelijk of mooi is? Waarom vindt men iets mooi of juist niet? Waar gaat het in de kunst eigenlijk om?’
Als laatste loot aan de actuele kunstboom in ons dorp is de intieme schilderijen- en aquarellententoonstelling in het Brinkhuis over de Larense kunstenaar en bon vivant Tony Offermans.(1854-1911), gangmaker van de Haagse School en Larense schildersbent.
De man kent een uitbundig levensverhaal. Hij groeit op in een artistieke familie. Moeder zingt aan het hof, vader is violist-concertmeester. Al speelt hij zelf voortreffelijk piano, imiteert hij bekende personen, goochelt hij met geldstukken en houdt hij lange spreekbeurten, eerst en vooral wil Offermans kunstschilder worden.
Laarder Peter van der Ploeg die de schilderkunst van Larense schilders bestudeert tussen 1880-1920 noemt hem een Tyl Uilenspiegel die het publiek wil vermaken: een verbinder, een sociaal dier. Peter die deze tentoonstelling, die enthousiast is verzameld door neuroloog Hinno Böttger, afgelopen zaterdag opende in een goedgevuld Brinkhuis: ‘Offermans is de grootste van de kleine meesters in de traditie van de Haagse School na Anton Mauve, Hein Kever en Albert Neuhuys.
Na de dood van Mauve in 1888 woonde hij in het huis van de grote schapenschilder en werd hij de nestor van de Larense schildergemeenschap. Bijzonder aan zijn oeuvre is het onbespiede. Hoe hij schildert in een ‘flow’. Als je bijvoorbeeld naar die aquarel ‘schaapherder met hond’ kijkt, dan zie je de herder in opperste concentratie zich niet bewust van de wereld om hem heen. En al helemaal niet van een schilder die hem vastlegt. En dat vind ik in al zijn types ongelooflijk sterk: een ‘beobachter’.
Collectioneur Böttger: ‘Ik wilde per se Tony Offermans ergens tentoonstellen puur en alleen omdat ik vind dat hij niet vergeten mag worden. Hij is ondergewaardeerd. Maakte tableau vivants, was in Den Haag commissaris voor de gezellige avonden bij Pulchri. Van Gogh schrijft aan zijn broer Theo dat er een toneelstuk van Offermans werd opgevoerd.
Hij speelde piano waarover de conservatoriumdirecteur opmerkte:’Dat werk ken ik niet’ waarop Offermans opmerkte: ‘Dat heb ik net gecomponeerd.’ Als kunsthandelaar Jan Schüller in Hilversum bij de trein wordt uitgezwaaid voor zijn reis naar Amerika, spreekt Offermans hem toe, De machinist die meeluistert, vertrekt 10 minuten te laat. Hij onthulde in Laren de Mauvepomp als eerbetoon aan Mauve.
Hij was een multitalent dat ook nog prachtig kon schilderen.’ Komende zomer verschijnt ‘De streken van Tony Offermans’ van Peter van der Ploeg. Bol an mensen, kijk je ogen uit dit weekend. Geniet ervan
Leo Janssen