22 juni.-Komende zondag 25 juni, de zondag het dichtst tegen 24 juni, het Hoogfeest van Johannes de Doper, de schutspatroon van ons dorp, vertrekt onder feestelijk klokgelui om 11 uur de jaarlijkse Sint Jansprocessie. In de huidige vorm ontstaan begin 19e eeuw en gedurende vele decennia van de vorige eeuw hét relict van het rijke roomse leven in Nederland.
Wie de tocht wil meemaken, melde zich rond half 11 op het plein voor de basiliek waar de ceremoniemeester van de ruim 200 jaar bestaande Broederschap van Sint Jan, de feitelijke organisator van de processie, herkenbaar aan zijn witte sjerp, de ‘Ordo Processionis’ regisseert.
Op dat tijdstip heerst een schijnbaar dorpse chaos die uiteindelijk goed geleid, leidt tot een juiste stoet van biddende en zingende bedevaartgangers -‘Gods volk onderweg’, ‘De getuigenis op straat’,- richting het aloude Sint Janskerkhof.
Bruidjes stellen zich in rijtjes alvast op voor op het plein. Gadegeslagen en uitbundig gefotografeerd in hun witte jurkjes door regionale pers, omroep en vooral door hun trotse moeders, tante’s of oma’s waarvan de meesten in het verleden ook voor één dag prinses zijn geweest.
Bij het kerkportaal banen mannen uit het dorp zich met kwastendragertjes een weg naar buiten met hun vaandels. Grote geborduurde kleurrijke doeken aan een stok herinnerend aan verenigingen uit een ver verleden van katholieke signatuur. De kop van de processie staat reeds indrukwekkend opgesteld. Twee mannen, vroeger boerenzonen, erfgooiers, die afwisselend het 25 kilo wegende processiekruis dragen, geflankeerd door 4 zilveren flambouwen, lantaarndragers.
De harmonie van Sint Jan verzamelt en meldt zich inmiddels evenals de in fraai uniform gestoken Larense drum- en showband MCC. Het zangkoor heeft zich schuin achter op het plein al opgesteld en de eerste voorbidders zoeken een weg naar hun groep.
In witte gewaden geklede Ridders en in zwarte mantels gesluierde edelvrouwen van het Heilig Graf, die vanuit Den Bosch de tocht komen versterken, wachten hun plaats achter het hart van de bedevarttocht ,de bisschop en de priesters, af.
De burgemeester met ambtsketen, zijn partner, het college en het parochiebestuur voegen zich inmiddels in het eerste deel van de stoet die klokslag 11 vertrokken is.
Bij de eerste erepoort ‘De Gouden Koepel’ van het buurtcomité Oosterend staan leden van de Broederschap met blauwe sjerp om het publiek op afstand te houden. Vroeger liep de burgemeester vooraan, symboliserend het hoofd van de politie die de orde bewaakt. In de jaren dertig verdween hij weer naar achteren en voegde zich bij andere hoogwaardigheidsbekleders als wethouders en katholieke ministers, zonen van het dorp. (Van den Brink, Bogaers en Nelissen)
Onderscheidend aan de Sint Jansprocessie ten opzichte van andere processies was dat mannen en vrouwen destijds gescheiden waren. Vooraan liepen de vrouwen, de mannen -uit eerbied met de pet in de hand- achteraan. In het midden, het hart van de processie met opvallend de pastoor met een herdersschopje en de bisschop met mijter en staf.
De Sint Jansprocessie kent twee attributen, onderscheidingstekenen van een basiliek: het ‘Tintinnabulum’, een ceremonieel klokje op een draagstok en het ‘Conopeum’, een half dichtgeklapte parasol, destijds behorend bij de pauselijke insignia als bescherming voor de Heilige Vader tegen zonneschijn.
Na de Eucharistieviering op het Sint Janskerkhof waar het brood is geconsacreerd tot een hostie, het Allerheiligste, het lichaam van Christus, keert de bedevaarttocht terug als sacramentsprocessie naar de basiliek, verbeeldend het pelgrimvolk met Onze lieve Heer aanwezig -als hostie- in een monstrans. De bisschop draagt de zonvormige vaas van verguld goud met een velum, een speciale doek die zijn schouders en handen bedekt om het Allerheiligste niet blootshands aan te raken.
Het symboliseert het goddelijke karakter evenals de door vier burgers gedragen baldakijn en de wierook zwaaiende misdienaars en acolieten samen met de pastoor, de diakens, priesters uit de regio, priesterstudenten en de bruidjes die bloemetjes strooien als teken van zuiverheid, geloof, hoop en liefde.
Teruggekeerd in de Sint jan wordt de Sint Janstraditie die diep in elke katholieke Laarder geworteld is en gegoten zit, afgesloten in een meer dan overvolle basiliek met het 11 coupletten tellende Sint Janslied.
Bol an mensen, ik wens u voor straks ‘Een Zalige Sint Jan’
Leo janssen