28 jan.- De afgelopen week schreef Karel Loeff, fractievoorzitter van Larens Behoud, de grootste politieke vereniging in ons dorp, een brief op poten naar de directie van Jumbo om het full servicepunt Post NL weer terug te brengen in hun supermarkt aan het kermisterrein. Er heerst nogal wat onvrede bij dorpsbewoners hierover. Banken zijn inmiddels verdwenen, het postagentschap Laren lijkt definitief te volgen, tenzij…
Bizar, omdat volgens door mij ingelichte kringen, de postwet uit 2009 PostNL verplicht is een agentschap te houden in een gemeenschap van 5.000 inwoners.
Onder de huidige omstandigheden, weer of geen weer, is het ondoenlijk voor mensen die moeilijk ter been zijn – en met name de vele ouderen in ons vergrijsde dorp – om pakketjes te versturen, terug te zenden, stukken aan te tekenen of bijvoorbeeld rouwpost uit te doen gaan.
Laren heeft voor veel boodschappers van buiten en binnen het dorp een nogal mondaine en luxe uitstraling en al klinkt het paradoxaal, het stilletjes verdwijnen van zo’n postagentschap heeft een nogal nadelig effect op imago en leefbaarheid.
Het sierde Jumbo overigens in het verleden wél zo’n servicepunt te hebben gehad, maar met het voor gezien houden van de supermarkt door het ondernemersechtpaar Veldhuizen en het plaatsen van scanapparatuur op de voormalige servicepunt-plek, kon een groot aantal diensten niet meer worden verleend, schrijft Karel Loeff terecht. ‘Deze situatie hebben wij gedurende 2023 aangezien, maar Larens Behoud moet constateren dat er geen oplossing is gekomen voor onze inwoners, die voor een groot deel ook uw klanten zijn’. Zij moeten nu:
- Voor het afgeven van een pakket naar een telefoonwinkel op de Naarderstraat, waar geen parkeerruimte is en die vaak is gesloten.
- Voor het afhalen van een pakket dat groter is dan de postbussen bij Jumbo toelaten moet men naar Blaricum, enkele kilometers verder.
- Niet bezorgde aangetekende brieven moeten worden afgehaald bij een buurtsuper in Bussum.
Tot zover Karel.
Het lijkt er steeds meer op dat het in de supermarktbranche alleen nog maar gaat om economisch gewin. Zie de krokodillentranen rond het Jumbo-verlies van 100 miljoen euro ten gevolge van het feit dat mensen bij het scannen nogal eens boodschappen vergeten af te rekenen. Met meer kassières zou dat verlies nagenoeg verdwenen zijn, maar men kiest voor winstmaximalisatie door minder personeel aan te nemen met de diefstal dat niet goed te praten is, tot gevolg.
Een full servicepunt genereert mijns inziens meer klanten en meer omzet. Hetzelfde geldt voor het kattenbelletje dat Bol-an in aansluiting op het verzoek van Karel Loeff naar de directie heeft gestuurd om de geldautomaat weer in de winkel op te nemen zodat mensen veilig kunnen pinnen. Het komt meerdere keren voor dat het bij de geldautomaten in Laren (bij Albert Heijn , de pinautomaat op plein 1945 en de inmiddels verdwenen bij de Jumbo) niet meer mogelijk is contant geld op te nemen. Iets wat natuurlijk volkomen absurd is voor een aantrekkelijk winkeldorp. Kwaliteit van producten en dienstverlening zijn basisvoorwaarden voor supermarkten, die zich willen onderscheiden ten opzichte van hun concurrenten. Niet alleen de prijs is het meest gebruikte wapen om klantvoorkeur te winnen.
Het verzoek van Karel valt natuurlijk niet alleen op te dringen aan de Jumbo. Vandaar ook dat hij het zo netjes vraagt. De voorman had net zo goed de brief kunnen sturen naar Zaandam, naar Albert Heijn.
Bol an mensen, een goed initiatief van Karel en zijn fractie. En Jumbo, kom op en grijp opnieuw uw kans.
Leo Janssen