19 sept.-‘Laren is net een luilekkerland’ vertelde de grote schapenschilder Anton Mauve in 1883 aan schilderes Arina Hugenholz. Een jaar later ging hij er wonen.
Anderhalve eeuw later geldt dat voor ons Laarders nog steeds, dacht ik afgelopen week, kijkend naar het verrassende muziekspektakel ‘The St. John Experience! (A Cry To the Sky)’ door Ad Visser & Friends.
MCC-ers vermomd als trommelende monniken, beierende kerkklokken, imposant orgelspel van Wybe Kooijmans, ingetogen Gregoriaanse zang door de St. Jans Schola en er dwars doorheen via een ‘Wall of music’ tussen kerk en publiek de snerpende gitaar improvisaties van Ad Visser en ‘Wild Romance’ David Hollestelle. Voortvloeiend uit een levenswijze, zoals Ad ‘via een QR code op de lantaarnpaal liet weten, ‘hoe je denkt, wie je spreekt, wat je leest, wat je dromen zijn, waar je woont en wie je bent. Een mogelijkheid om het leven vanuit een andere invalshoek te begrijpen’.
Het muzikaal kunstzinnig eerbetoon , zijn cadeau aan een prachtdorp zoals hij de krant liet weten, speelde zich af tegen de imposante in een Mauvekleur-verlichte façade van de bijna 100-jarige basiliek. Het allermooiste vond ik nog hoe het audio visueel , ‘son et lumiere’ evenement zich voor de ogen van honderden dorpsgenoten op het kerkplein en loggia afspeelde met openstaande deuren naar een in de verte verlicht altaar. Ik beleefde het plein die avond echt als ‘de ziel van het dorp’.
Een heel ander muziekspektakel, veel klassieker, vindt ter gelegenheid van het eeuwfeest binnenkort plaats over een paar weken.
Op zondagmiddag 19 oktober om 15.30 uur in diezelfde basiliek. Een concert met het zelden – nog niet in Nederland- uitgevoerde oratorium ‘Athalia’ van Georg Friedrich Händel onder leiding van de vermaarde barokdirgent en oude-muziek pionier Ton Koopman. Samen met zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir en een keur aan internationale solisten; waaronder de beroemde Franse sopraan Suzanne Jerosme, de even stralende Belgische Ilse Eerens, de veel geprezen Engelse countertenor Tim Mead, de in Laren al meerdere keren gevraagde Duitse bas-bariton Andreas Wolf en de geroemde Britse tenor Kieran White.
Het oratorium Athalia (1733) speelt zich af in het Bijbelse Juda waar koningin Athalia de troon heeft gegrepen en probeert het volk te verleiden tot afgodendienst, maar uiteindelijk het onderspit moet delven.
Hoewel het werk de vorm heeft van een religieus oratorium, doet het sterk denken aan een opera door de dramatische scènes en muzikale opbouw. Het centrale thema is de botsing tussen heidendom en trouw aan God. Händel benadrukt die tegenstelling muzikaal door Athalia dreigende, onheilspellende muziek te geven, terwijl de priesters en het volk juist plechtige, verheven zang krijgen.
Kortom een muzikaal oorstrelend verhaal over macht, verraad en geloof.
Athalia was Händels derde Engelse oratorium en geldt als een belangrijke voorloper van zijn latere meesterwerk de Messiah. Het oratorium werd in Oxford, waar de première was, erg goed ontvangen en werd meerdere keren herhaald.
Wie het concert in de Sint Jansbasiliek wil bijwonen kan meer informatie vinden op www.larenklassiek.nl
Bol an mensen, Over luilekkerland gesproken: van de week was ik ook bij de opening van de nieuwe tentoonstelling in Singer Laren ‘1913, de grote kunstexplosie,’ het slotaccoord van afzwaaiend museumdirecteur Jan Rudolph de Lorm. Een bombardement van kleur, vrijheid en feest dat in de museumzalen van de muur afspat. Volgende keer meer hierover. Dit weekend mogen Laarders gratis naar binnen!
LeoJanssen
Foto: Pieter Horjus

