19 juli.-Nergens in Nederland rijden relatief zoveel brommobielen rond als in Laren en Blaricum. De compacte voertuigen, ook wel 45-km auto’s genoemd, zijn in deze Gooise gemeenten bezig aan een stille maar onmiskenbare opmars. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mobiliteitsplatform MicroMobiel.nl, dat op basis van CBS-data de landelijke brommobieltrends in kaart bracht.
In totaal zijn er inmiddels 23.666 brommobielen in Nederland, een stijging van maar liefst 38 procent in vijf jaar tijd. En hoewel de grootste absolute groei in en rond Amsterdam zichtbaar is, zijn het juist Laren en Blaricum die landelijk de hoogste dichtheid brommobielen kennen. Daarmee scoren ze niet alleen het hoogst binnen Noord-Holland, maar ook op nationaal niveau.
Volgens Frank Breukelman van MicroMobiel.nl is dat deels te verklaren door het unieke karakter van deze dorpen. “In het Gooi zien we een combinatie van factoren: vergrijzing, welvaart, korte afstanden én een groeiend aantal jongeren dat de brommobiel als comfortabel alternatief voor de scooter ziet”, zegt hij.
Alternatief voor scooter en auto
De brommobiel, waarvoor een AM-rijbewijs (bromfietsrijbewijs) volstaat, mag maximaal 45 km per uur en is fiscaal aantrekkelijk: er is geen wegenbelasting verschuldigd. Voor jongeren is het vaak een aantrekkelijk opstapje naar een echte auto, voor ouderen een veilige manier om mobiel te blijven. Bovendien is de elektrische variant milieuvriendelijk en compact, handig in dorpen met beperkte parkeerruimte.
“Je ziet dat dit voertuig niet alleen populair is onder senioren op het platteland, maar juist ook in dorpen als Laren en Blaricum, waar de brommobiel vaak wordt ingezet als tweede auto of als vervanger van de scooter”, aldus Breukelman.
Snorfiets eruit
De populariteit van de brommobiel staat in schril contrast met het dalende aantal snorfietsen, dat sinds 2020 met bijna 17 procent afnam. In vrijwel alle Noord-Hollandse gemeenten is die trend zichtbaar. De invoering van de helmplicht in 2023 speelde daarbij een grote rol. Breukelman: “Vooral jongeren vonden dat niets. Veel van hen zijn overgestapt op de fatbike of dus op de brommobiel.”

