19 dec.-Na een kort verblijf in München maakt Jemmy van Hoboken tussen 1923 en 1928 een serie sociaal-realistische werken, waaronder dit bijzondere werk. De compositie zit vol strakke diagonale lijnen, die Van Hoboken ritmisch boven elkaar heeft geplaatst. De geiten in haar schilderijen doen denken aan het werk van Jan Mankes.
De geposeerde houding van de herderin, de witte geiten met hun donkere ogen en de gestileerde bloembedden trekken meteen de aandacht. Smalle bomen met scherppuntige takken en het zigzaggende bergpad aan de horizon versterken de sprookjesachtige, en tegelijk ietwat dreigende, mysterieuze sfeer. Wat zou het handgebaar van de vrouw betekenen?
Jemmy van Hoboken, Herderinnetje in het Zwarte Woud, 1928, Singer Laren, schenking Renée Smithuis 2014
Nu te zien in onze collectiepresentatie ‘Een nieuwe kijk’. Boek je ticket met starttijd via singerlaren.nl/eennieuwekijk