30 mei.-Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman heeft het stof van de partituren geblazen van het zelden uitgevoerde werk “Deborah” van Händel, na het eerder door ABO&C uitgevoerde “Esther”, zijn tweede oratorium in de Engelse taal. Vier keer klonk de laatste dagen dit stuk op tekst van librettist Humphreys, aan wie Händel vroeg dit bijbelverhaal in zingbare en verstaanbare tekst om te zetten, nadat velen in Engeland hem hadden gevraagd om alsjeblieft niet weer in het Italiaans te schrijven. En ziedaar, uit de “opera seria” werd opeens een nieuw genre geboren: “the oratorio”,
Het was even wennen voor de uit het Duitse Halle afkomstige componist om zich ineens van de Engelse taal te bedienen, en dat merk je als zanger, dus hier en daar moest de klemtoon van een woord even op een andere lettergreep gezet worden. Maar het publiek in het Barokke 18e eeuwse Markgräfliches Opernhaus in Bayreuth heeft zich er niet aan gestoord, integendeel, dirigent Ton Koopman en de solisten moesten keer op keer terugkomen omdat het applaus maar bleef voortduren.
In oktober komt het ABO&C met het derde van drie Händel-oratoria over bijbelse heldinnen, dan met “Athalia”. We voeren dat bijbelse verhaal over het afzetten van een tirannieke monarch op 19 oktober in de Sint Jansbasiliek uit.

