26 juni.-Breitner wist met heftige contrasten tussen licht en donker, vervloeiende vormen en veranderende kleuren een sfeer van geheimzinnige onbestemdheid op te roepen.
Tijdens een verblijf in Drenthe, oktober 1885, ontstond het werk ‘Maannacht’, waarin twee grote wolkenpartijen de compositie domineren. Het sterke tegenlicht van de maan, dat de wolken van achteren doet oplichten, geeft het schilderij een mysterieuze sfeer. Hiermee neemt Breitner afstand van de vluchtige, poëtische wolkenluchten van zijn voorgangers van de Haagse School en kiest hij voor een meer massieve, dramatische benadering.
‘Maannacht’ kan beschouwd worden als een hoogtepunt – en tevens uitzondering – in Breitners oeuvre. Na zijn terugkeer uit Drenthe maakte hij zich al snel los uit de invloedssfeer van de Haagse School en manifesteerde hij zichzelf als schilder van de stad, waar de nacht heel andere vormen aanneemt.
Dit uitzonderlijke werk is nu te zien in de ‘Breitner’ tentoonstelling. Mis het niet! Boek je ticket met starttijd via singerlaren.nl/breitner
Afbeelding: George Hendrik Breitner, Maannacht, ca. 1885, Musée d’Orsay, Parijs. Photo (C) RMN-Grand Palais (musée d’Orsay) / Hervé Lewandowsk
Bron en foto: Singer Laren