1 juli.-Vandaag – maandag 1 juli – is het de Dag van de huis-aan-huiskrant. Geen nationale feestdag, maar op elk uitgeverskantoor mag de vlag wapperen. Een interview met de nieuwbakken NNP-voorzitters Jolanda de Rijk en Niels Ackermans. De Rijk is ook de directeur van Enter Media, de uitgever van deze krant.
De Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) is de branchevereniging van lokale nieuwsmedia die al bijna tachtig jaar opkomt voor de belangen van uitgevers van huis-aan-huiskranten en betaalde nieuwsbladen. Sinds de oprichting behartigt de NNP de belangen van alle aangesloten uitgeverijen en staan de woorden ‘verbinden, inspireren en faciliteren’ met hoofdletters in de statuten geschreven.
Onmisbaar
Met een wekelijkse oplage van ruim 5 miljoen exemplaren is de huis-aan-krant een onmisbaar massamedium in Nederland. Tel daar het snel groeiende online bereik bij op en besef dat bijna 75 procent van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder regelmatig de lokale krant leest. “De huis-aan-huiskrant is dé verbindende factor in de lokale samenleving”, zeggen Jolanda de Rijk en Niels Ackermans. Zij zijn onlangs aangetreden als duovoorzitters van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP).
“Doordat de krant gratis op de mat valt, hoef je er als lezer niet naar op zoek. Met dit huis-aan-huisbereik weten lokale kranten meer inwoners te bereiken dan dagbladen, radio- en tv-kanalen. Daarnaast zien we dat het digitale bereik groeit dankzij de toevoeging van nieuwsbrieven en apps”, vertelt De Rijk. Collega Ackermans vult haar aan: “Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant zetten we onszelf in het zonnetje en vertellen we graag over het belang van een onafhankelijke lokale krant, die doordringt in de haarvaten van de samenleving.”
Heikele kwesties
Beide NNP-voorzitters erkennen dat de Dag van de Huis-aan-huiskrant nog geen landelijk bekende feestdag is waarbij de vlag uitbundig op elk uitgeverskantoor in Nederland wappert. “Toch zou dat geen gek idee zijn als de kracht en het enorme bereik van lokale nieuwsmedia in ogenschouw wordt genomen. Geen enkel ander massamedium in ons land bereikt met kranten en online publicaties – websites, nieuwsbrieven, e-papers, apps, podcasts en video’s – elke week miljoenen Nederlanders. Alleen de huis-aan-huiskrant slaagt erin zoveel lokale nieuwsonderwerpen voor het voetlicht te brengen”, benadrukt De Rijk. “Redacties pakken alle onderwerpen op, variërend van politiek, bestuur en economie tot sport, cultuur en religie. Onze journalisten schrijven over heikele kwesties die in straat, buurt of wijk spelen en gaan als hoeder van de lokale democratie op onderzoek uit. Ze gaan ook trouw op pad naar jaarlijks terugkerende evenementen zoals de avondvierdaagse.”
Wat huis-aan-huiskranten verder bijzonder maakt, is de wekelijkse publicatie van gemeenteberichten. In vrijwel elke gemeente publiceert de lokale overheid haar nieuws- en serviceberichten in de krant om goed te communiceren met haar inwoners. Reclameboodschappen van lokale, regionale en soms zelfs landelijke adverteerders maken de krant compleet. De laatste cijfers van het Nationaal Media Onderzoek laten zien dat meer dan 50 procent van alle lezers in beweging komt als ze een advertentie in hun huis-aan-huiskrant hebben gelezen.
Krant bezorgen? Leuk!
Om alle ruim vijf miljoen huis-aan-huiskranten elke week in Nederland te verspreiden, zijn bezorgers nodig. Ackermans noemt de bezorgers de onmisbare motors achter het succes van lokale nieuwsmedia: “Een rekensom leert dat het rondbrengen van al die kranten wekelijks wordt gedaan door minstens 20.000 bezorgers. En dat is echt een vak apart.” De Rijk verduidelijkt dat uitgevers hun bezorgers netjes betalen. “Het bezorgen van de krant is een interessant en concurrerend alternatief voor een baantje in de supermarkt. Tel daarbij op dat je als bezorger vaak de hele dag de tijd hebt en je lekker in beweging bent.”
Ackermans en De Rijk weten waarover ze praten. Beide NNP-voorzitters hebben kinderen die binnen hun uitgeverij een eigen krantenwijk lopen. “Ook zelf helpen we regelmatig een handje”, lacht Ackermans, die zo bovendien feeling houdt met de bezorgtak binnen Rodi Media. “Sinds januari verzorgen we bij Enter Media de verspreiding weer zelf”, vult De Rijk aan. “We verwelkomen momenteel ook veel oudere bezorgers die met pensioen zijn en het bezorgen van de krant als fijne activiteit zien om in beweging te blijven en buurtbewoners van hun krant te voorzien.”
Nieuwe doelgroepen
Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant ligt de nadruk op de kracht van lokale nieuwsmedia. Naast de ‘klassieke’ papieren krant is de online krant in allerlei verschijningsvormen in opmars. “Ooit zijn we besmet geraakt met het drukinktvirus, nu stroomt ook glasvezel door onze aderen”, omschrijft Ackermans de metamorfose die de lokale nieuwsbladjournalistiek doormaakt. De Rijk tot slot: “Uitgevers geven vandaag de dag volop ruimte aan online media. Ze vergroten hun bereik en omarmen nieuwe doelgroepen. Dat mag op de Dag van de Huis-aan-huiskrant best eens gevierd worden.”
Uit cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) blijkt dat huis-aan-huiskranten – een massamedium – intensief worden gelezen. Vrouwen (52 procent) pakken de krant het vaakst en van 50 procent van onze lezers (m/v) ligt de leeftijd tussen de 35 en 64 jaar. Nog een paar feitjes: 77 procent van de lezers doet dagelijkse aankopen, 79 procent heeft interesse in lokale evenementen en activiteiten en 75 procent van de lezers leest de krant vanwege het gemeentelijke nieuws/aankondigingen. Grote belangstelling is er ook voor lokale sport- en/of cultuur (68 procent). Daarnaast is 40 procent van de lezers hoog opgeleid en pluist ruim de helft (58 procent) de krant tenminste voor driekwart (of meer) uit!
Bron BEL Nieuws Foto:Geurt Mouthaan
Op de foto:.l.n.r.: Oud-voorzitter Roy Keller en zijn opvolgers Jolanda de Rijk en Niels Ackermans