Voor wie in de juiste kerststemming wil komen, wordt vanaf morgen tot aan het Hoogfeest van Kerstmis een uniek programma voorgeschoteld in de Sint Jansbasiliek van Laren met de prachtigste klassieke muziek. Van het ‘traditionele’ en altijd drukbezochte kerstconcert op Tweede Kerstdag door de Sint Jansschola, het ‘Festival of Lessons and Carols’ door het Koorhuys op 23 december én op de 17e december een benefiet concert door bandoneonspeler Carel Kraayenhof – u weet wel van die beroemde traan van Maxima- en het Matangi Quartet.
Morgen, vrijdag 15, is de aftrap van al deze hemelse muziek. Na afloop van de lichtjesparade die om 19.00 uur begint bij Singer Laren en zich vervolgens door een donker dorp slingert waar de sprookjesachtige karavaan om 20.00 uur eindigt met een rondje om de Brink, begint een halfuur later, om 20.30 uur in de basiliek, het klassieke Kerstconcert dat staat in ‘het teken van het licht ‘met niemand minder dan de internationaal befaamde counter tenor Maarten Engeltjes en de Canadese sopraan Elisabeth Hetherington, begeleid door het Amsterdams barokorkest PRJCT Amsterdam en het vocaal ensemble MUSA.
Naast het beroemde ‘Gloria’ van Antonio Vivaldi, klinkt er kerstmuziek van Bach Händel en Michael Praetorius’.
Gloria
Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat de feestelijke en grootse compositie ‘Gloria’ na de dood van de Venetiaanse violist, muziekleraar, componist en bedenker van de concertvorm, bijna twee eeuwen onder het stof heeft gelegen. Sinds de herontdekking in de jaren dertig van de twintigste eeuw is dit zonnige, hemelse werk, dat Vivaldi rond 1715 schreef, uitgegroeid tot een ware hit. Vivaldi leefde van 1678 tot 1741. Hij was een enorme beroemdheid tijdens zijn leven. Opmerkelijk is de legende rond zijn geboorte in Venetië. Zijn moeder Camilla Calicchio beviel namelijk van hem tijdens een aardbeving. Paniek! Voordat het noodlot definitief zou toeslaan werd de boreling meteen gedoopt. Niet alleen vanwege de aardschokken, maar ook vanwege de slechte conditie van de boreling.
Een spannende anecdote, maar mogelijk was er, lees ik op de website bij NPO klassiek, helemaal geen sprake van een aardbeving. Het zegt, volgens hetzelfde artikel, iets over de impact die Vivaldi heeft als componist tot op de dag van vandaag. Niet voor niets wordt zijn naam als één van de eerste genoemd als mensen wordt gevraagd een componist te noemen. Vivaldi leerde viool spelen van zijn vader en componeerde al op zijn dertiende. In totaal meer dan 700 (instrumentale) werken waaronder 400 soloconcerten voor allerlei instrumenten of combinaties daarvan.
Daarnaast maar liefst 50 opera’s. Antonio werd in 1703 tot priester gewijd, waardoor ook kerkelijke muziek op zijn programma kwam te staan waaronder het wereldberoemde Gloria. Toen Vivaldi erachter kwam dat hij geen opera’s meer mocht componeren als priester, gaf hij die religieuze functie op, maar bleef wel vroom. Zozeer dat volgens de componist Ernst Ludwig Gerber, een kleine eeuw later samensteller van een encyclopedisch woorden boek over musici ,‘de rozenkrans zijn hand nooit verliet, behalve als hij de pen oppakte om een opera te schrijven. Vivaldi stierf ondanks zijn populariteit toch heel arm in Wenen. Nog op dezelfde dag kreeg hij een armengraf toebedeeld. Bol an mensen, geniet van de lichtjes avond en van alle wonderschone muziek de komende tijd.
Leo Janssen
Bron en foto: Laarder Courant de Bel
Met dank aan NPO Klassiek. Foto onderschrift: Maarten Engeltjes foto: PRJCT Amsterdam Anna van Kooij