19 okt.- In 1912 reist Piet Mondriaan naar Parijs en verandert daar niet alleen zijn omgeving, maar ook zijn naam: rechtsonder op het doek zie je zijn artiestennaam in Frankrijk: ‘Mondrian’. In de bruisende kunstwereld van Parijs laat hij zijn oude schilderstijl (zie vorige post) achter zich en begint hij de werkelijkheid steeds verder te abstraheren.
Een jaar later schildert hij ‘Compositie met bomen’ (1913): je ziet nog nét een boom als je goed kijkt, maar het schilderij is bijna volledig abstract. Het experimenteren met ritmische vlakken en lijnen wijst vooruit naar wat hij later zou ontwikkelen: de ‘Nieuwe Beelding’.
Datzelfde jaar wordt het schilderij geëxposeerd in het hol van de leeuw: de Salon des Indépendants in Parijs, naast grootheden als Picasso en Braque. Kunstcriticus Guillaume Apollinaire noemt Mondriaans werk “één van de meest moderne van de hele tentoonstelling”.
Bron en foto: Singer Laren/ Piet Mondriaan, Compositie bomen 2, 1912-1913, olieverf op doek, 98 x 65 cm, Kunstmuseum Den Haag – legaat Salomon B. Slijper Nu te zien in ‘1913. De grote kunstexplosie.

