24 dec.-
‘SLiggend naakt (detail), ca. 1889, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam‘ 24 dec.- Dé tentoonstelling in 2024 wordt ‘Breitner, Schilderbeest’ Breitner vanaf 15 mei 2024 te zien in Singer Laren. Zet hem in je agenda George Hendrik Breitner (1857 – 1923) is een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars uit de late 19e eeuw. De afgelopen decennia is zijn werk vooral belicht vanuit zijn stedelijke onderwerpen en als fotograaf. Het leverde hem bijnamen op als ‘de schilder van Amsterdam’ en ‘Nederlands impressionist’. Door deze ‘beperkende’ blik zijn we de bijzondere artistieke kwaliteiten van Breitner uit het oog verloren. Gastconservator Suzanne Veldink gaat in de eerste monografische overzichtstentoonstelling sinds 1994, terug naar de oerkunstenaar die Breitner is. Voor de troepen uit nam hij de vrijheid om zijn gevoel uit te drukken in kleur en in een karakteristiek, krachtig handschrift. In de tentoonstelling laat Veldink zien hoe baanbrekend en invloedrijk Breitner is geweest. Ze presenteert een nieuwe, overkoepelende visie op een van Nederlands grootste meesters.In de tentoonstelling met ruim 70 schilderijen en werken op papier zet Veldink de ontwikkeling van Breitner in een nieuw perspectief door een combinatie te presenteren van echte publiekslievelingen, zoals Breitners kimonomeisjes, en onbekendere werken. Sommige ervan zijn al decennia niet in Nederland te zien geweest. Breitners onderwerpkeuze blijkt een middel te zijn geweest voor een experimenteel gebruik van lijn en kleur, waarmee hij zijn tijd ver vooruit was. Daarmee speelde hij een belangrijke rol in de ontstaansgeschiedenis van het modernisme in Nederland; een onderwerp dat diep verankerd is in het DNA van Singer Laren. Deze pioniersrol vormt de rode draad in de tentoonstelling. Er zijn bijzondere bruiklenen te zien uit binnen- en buitenland, waaronder van Fondation Custodia en Maannacht van Musée d’Orsay, beide in Parijs, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, het Rijksmuseum Amsterdam, Dordrechts Museum, Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam en van een groot aantal – internationale – particuliere collecties.G.H. Breitner, Maannacht, ca. 1885, musée d’Orsay, Parijs Foto (C) RMN-Grand Palais (musée d’Orsay) / Hervé LewandowskiRauw en ongeïdealiseerd naakt In de tentoonstelling wordt ook een andere onbekende kant van Breitner belicht: die van schilder van het vrouwelijk naakt. Tussen 1887-1893 maakte Breitner ongeveer 25 naakten, die grensverleggend bleken: ze zijn rauw, ongeïdealiseerd en bestendigden zijn reputatie als radicaal modern kunstenaar. Singer Laren toont er 12. Het is voor het eerst sinds 1947 dat zoveel van Breitners naakten samen te zien zijn. Liggend naakt, ca. 1889, Museum Boijmans Van Beuningen, RotterdamDe tentoonstelling ‘Breitner. Schilderbeest’ is van 15 mei tot en met 8 september 2024 te zien in Singer Laren. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie, geschreven door gastconservator Suzanne Veldink, uitgegeven door WBooks. |