19 dec.-Maak vanaf 11 februari 2026 in Singer Laren kennis met de Hongaars-Nederlandse kunstenaar Suzanne Perlman (1922–2020). Op Curaçao ontwikkelt zij een eigen beeldtaal: levendig van kleur, expressief van toets en altijd met aandacht voor het dagelijkse leven en de mensen om haar heen. Ze laat een groot – en vrijwel onbekend – oeuvre na. Singer Laren presenteert een veelzijdige selectie: van haar vroege, expressieve schilderijen op Curaçao tot haar latere abstract-expressionistische periode. Het is de eerste solotentoonstelling in Nederland over haar leven en werk in meer dan vijftig jaar.
Leven op Curaçao
Suzanne Perlman, geboren als Suzanne Sternberg, groeit op in een artistiek Joods gezin in Boedapest. Op zeventienjarige leeftijd trouwt ze met de Nederlandse graanhandelaar Henry Perlman. In 1939 verhuist het jonge echtpaar naar Rotterdam, maar hun verblijf is van korte duur. Drie dagen voor het bombardement op Rotterdam in mei 1940 vluchten ze voor de nazi’s via Parijs naar Curaçao, waar Perlman uiteindelijk meer dan vijftig jaar blijft wonen. Op het eiland schildert ze haar eerste expressionistische landschappen en intieme portretten. Deze getuigen van een diepe betrokkenheid met de Curaçaose omgeving en gemeenschap waarin ze leeft.

De weg naar abstractie
In de jaren vijftig en zestig zoekt Perlman naar artistieke verdieping. Ze studeert aan Columbia University en de Art Student League in New York, en aan de Escuela de Bellas Artes in San Miguel de Allende in Mexico. Daarnaast volgt ze lessen bij de expressionistische kunstenaar Oskar Kokoschka in Salzburg, die haar later uitnodigt om in zijn atelier te komen werken. Perlmans internationale opleidingen stimuleren haar verdere ontwikkeling in vorm en kleur. Ze experimenteert met figuratie en abstractie. De Amerikaanse en Europese abstract-expressionistische invloeden zijn duidelijk aanwezig in haar geabstraheerde schilderijen met krachtige kleurvlakken en zelfverzekerde penseelstreken.

| Suzanne Perlman, Rood naakt, 1968, olieverf op doek, 126 × 125 cm. The Estate of Suzanne Perlman. Foto: Justin Piperger |
| Een weerzien met Nederlandse modernisten In 1961 neemt Perlman deel aan de Koninkrijkstentoonstelling in het Curaçaosch Museum in Willemstad, waar hedendaagse kunstenaars uit Nederland, Suriname en het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden voor het eerst samen te zien zijn. Met de tentoonstelling hopen de rijksdelen de onderlinge verbondenheid zichtbaar te maken en toekomstige culturele samenwerking te stimuleren. Juist op een moment waarop Nederland vreest haar invloed in deze gebieden te verliezen. Perlman exposeert er onder andere naast Chris en Lucilla Engels, Rudi Getrouw, Jan Sluijters, Henk Chabot en Charley Toorop. Deze historische ontmoeting krijgt nu, 65 jaar later, een betekenisvol vervolg: in Singer Laren wordt haar werk gevierd als een ‘weerzien’ met Nederlandse modernisten, die hier in de vaste collectie vertegenwoordigd zijn. |
| De tentoonstelling Suzanne Perlman is samengesteld door conservator Sanne de Rooij en in samenwerking met Matthew Perlman, directeur van The Estate of Suzanne Perlman (Londen) tot stand gekomen. Te bezoeken vanaf 11 februari t/m 28 juni 2026 in Singer Laren. |
Bron: Singer Laren


