25 nov.- Binnen een overwegend door mannen gedomineerde kunstwereld, ontwikkelde Thérèse Schwartze (1851-1918) zich tot een van de meest succesvolle Nederlandse portrettisten. Haar atelier, waar zij haar collega en goede vriendin Wally Moes portretteerde, groeide uit tot een miljoenenbedrijf. In 1884, tijdens hun gezamenlijke verblijf in Parijs, schilderde Schwartze dit portret van Moes, waarin ze haar vriendelijke blik perfect vastlegde. Het portret werd vermoedelijk als aandenken aan hun tijd in Parijs aan Moes gegeven
Opgegroeid in een kunstenaarsgezin, kreeg Schwartze al op jonge leeftijd teken- en schilderlessen van haar vader, een portretschilder. Op slechts vijftienjarige leeftijd ontving ze haar eerste portretopdrachten. In 1878 vertrok ze voor het eerst naar Parijs en keerde daar nog minstens zes keer terug. Ze voelde zich meer aangetrokken tot realistische portretten van kunstenaars als Carolus-Duran dan het werk van de moderne Franse impressionisten. Gedurende haar leven portretteerde ze leden van het Koninklijk Huis, exposeerde ze internationaal en ontving ze vele onderscheidingen
Bron: Singer Laren/ Thérèse Schwartze, Portret van Wally Moes, 1884, olieverf op doek. Singer Laren, schenking fam. Moes 1969
Nu te zien in onze collectiepresentatie Een nieuwe kijk. Boek je ticket met starttijd via singerlaren.nl/eennnieuwekijk