1 dec.- Voor wie in de juiste kerststemming wil komen, wordt deze maand in de Sint Jansbasiliek van Laren, tijdens de advent én met het Hoogfeest van Kerstmis een uniek programma met de prachtigste klassieke muziek aangeboden. Van het traditionele kerstconcert op Tweede Kerstdag door de Sint Jansschola , het ‘Festival of Lessons and Carols’ door het Koorhuys op de 23 december én voor het goede doel, een week ervoor, op de 17e, een bijzonder concert door bandoneonspeler Carel Kraayenhof – u weet wel van die beroemde traan van Maxima- en het Matangi Quartet.
Aan staande vrijdag is de aftrap van al deze hemelse muziek met direct een meer dan bijzondere uitvoering voor iedere liefhebber die van barokmuziek houdt: het beroemde Gloria in D (RV 589) van Antonio Vivaldi .
Na afloop van de lichtjesparade die 15 december om 19.00 uur begint bij Singer Laren en zich vervolgens door een donker dorp slingert waar de sprookjesachtige karavaan om 20.00 uur eindigt met een rondje Brink, begint een halfuur later, om 20.30 uur, het klassieke Kerstconcert dat staat in ‘het teken van het licht ‘met niemand minder dan de internationaal befaamde counter tenor Maarten Engeltjes en de Canadese sopraan Elisabeth Hetherington, begeleid door het Amsterdams barokorkest PRJCT Amsterdam en het vocaal ensemble MUSA.
Naast het beroemde ‘Gloria’ van Antonio Vivaldi wordt een aria uit het Weihnachtsoratorium van Johann Sebastian Bach uitgevoerd, en twee composities van Georg Frederic Händel: een gedeelte uit MESSIAH en de muzikale ode ‘Eternal source of light divine’. Het concert wordt afgesloten met ‘Es ist ein Ros entsprungen’ van Michael Praetorius’.
Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat de feestelijke en grootse compositie ‘Gloria’ na de dood van de Venetiaanse violist, muziekleraar, componist en bedenker van de concertvorm, bijna twee eeuwen onder het stof heeft gelegen. Sinds de herontdekking in de jaren dertig van de twintigste eeuw is dit zonnige, hemelse werk, dat Vivaldi rond 1715 schreef, uitgegroeid tot een ware hit.
Vivaldi, die leefde van 1678 tot 1741, was een enorme beroemdheid tijdens zijn leven. Opmerkelijk is de legende rond zijn geboorte in Venetië. Zijn moeder Camilla Calicchio beviel namelijk van hem tijdens een aardbeving. Paniek! Voordat het noodlot definitief zou toeslaan werd de boreling meteen gedoopt. Niet alleen de aardschokken , maar ook vanwege de slechte conditie van de boreling.
Een spannende anecdote, maar mogelijk was er, lees ik op de website bij NPO klassiek, helemaal geen sprake van een aardbeving. Het zegt iets volgens het zelfde artikel iets over de impact die Vivaldi heeft als componist tot op de dag van vandaag. Niet voor niets wordt zijn naam als één van de eerste genoemd als mensen wordt gevraagd een componist te noemen.
Vivaldi leerde viool spelen van zijn vader en we weten dat hij op z’n dertiende al componeerde. Hij componeerde meer dan 700 (instrumentale) werken waaronder 400 soloconcerten voor allerlei instrumenten of combinaties daarvan. Daarnaast maar liefst 50 opera’s. Er zijn er die een getal van 94 noemen!
In 1703 werd Antonio tot priester gewijd, waardoor ook kerkelijke werken op zijn programma kwamen te staan waaronder het wereldberoemde Gloria. Toen Vivaldi erachter kwam dat hij geen opera’s mocht componeren als priester, gaf hij zijn religieuze functie in de kerk op. Wel bleef hij zijn hele leven vroom, zelfs zo vroom volgens Ernst Ludwig Gerber dat ‘ de rozenkrans zijn hand nooit verliet, behalve als hij de pen oppakte om een opera te schrijven. Ondanks zijn beroemdheid stierf hij toch arm in Wenen en kreeg hij nog op dezelfde dag een armengraf toebedeeld.
Bol an mensen, wie meer informatie wil over dit uitbundige Gloria en andere betoverende kerstmuziek www.larenklassiek.nl