8 aug.-
‘Modici’, één van de meest bijzondere, zo niet opmerkelijkste damesmodezaak in Laren, vind je op de hoek De Pijl- De Rijt. Ooit was er de bloemenzaak van Kees Brinkman, daarvoor de borduurwinkel van de zussen Alfrink, nichten van de kardinaal. Ik loop er vaak met Snoetje. Het ouderlijk huis van Annemarie staat op De Pijl (te koop) en vandaar terug naar het Mauvezand is precies genoeg voor een genoeglijk ochtend-ommetje met ons spierwitte knuffelbeest.
Iedere week is de etalage anders, een chique mix van seizoen en luxe. Deze week op de achtste dag van de achtste maand in het achtste jaar van deze eeuw bestaat het familiebedrijf van Ineke en Ben Iesberts samen met hun (aangetrouwde) kinderen Celine, Marinde, Bjorn en Nick, 25 jaar.
Je wordt er nog traditioneel bediend: topservice met een espresso’tje, petit fours en later op de dag een gezellig glaasje champagne. Vanuit het hele land, zelfs vanuit het buitenland komen klanten die zich verwend weten door persoonlijke aandacht, zorg en modeadviezen die het best bij hen passen. Alles is mogelijk, niets moet. Van exclusieve winterjassen op maat tot lekkere dikke cashmere pullovers.
Het begon allemaal met moeder Ineke 45 jaar geleden. Dochter van het historische ‘Paardenburg’ in Ouderkerk aan de Amstel. ‘Daar stond ik, 19 jaar oud, achter de afwasmachine en belandde later in het Confectiecentrum. Toen is het modevirus in mij blijven hangen. Opeens waren er drie zaken’, vertelt ze vluchtig ‘en vond ik het niet leuk meer. Ik was te veel manager. Vijf jaar heb ik niets gedaan. De klanten misten me. Wilde weer beginnen, maar niet zo groot. Toen zijn we op het Zevenend aan de slag gegaan naast ‘Parlare’. Vijf jaar. We wilden wat kopen. Aanvankelijk vond ik dit pand helemaal ‘uit de loop’. Naast Albert Heijn was beter. Ben zei: ‘Ik wil toch naar De Rijt’. Uiteindelijk ben ik hier tien keer blijer dan daar. Het gaat om parkeren, niet om ‘de loop.’
Het ontbreekt het modieus geklede echtpaar niet aan visie. Aan uitverkoop doen ze niet waardoor de collectie het hele jaar uit noviteiten bestaat. “We gaan een maand met vakantie. Als het daarna veertig procent goedkoper in de rekken hangt, hoe kun je dan iemand nog recht in de ogen kijken?”
Klanten komen niet alleen uit Nederland, maar ook uit het buitenland voor exclusieve merken als Maison Common, Seductive, Habsburg, Stizzoli, etc. aangevuld met schoenen, sierraden, capes, hoeden en tassen. Ook voor gala-, avond- en cocktail jurken. En we kleden ‘de moeder van de bruid’. Een groot deel wordt voor hen exclusief ontworpen.
Elke dag bestellen we bij en kopen het deze periode in, elke zondag en maandag. Reizen naar Italië, München. Mét zijn zessen. ‘Het is geen overval’, zeggen we altijd als de ‘Modici-tjes’, zoals ze ons noemen, binnen komen vallen’, lacht Ben.
‘We zijn echt apetrots op dit jubileum. Ook door het feit dat we met zijn allen nog steeds door een deur kunnen en naast vaste klanten uit het verleden, ook een hele nieuwe generatie jonge mensen aanspreken.
Bol an mensen, dat familiebedrijf – met hun strenge accountant, aldus Ineke- in dat schattige overvolle winkeltje is een belevenis, uniek in zijn soort en uniek in Laren.
Leo Janssen
Op de foto de familie Iesberts en niet zoals abusievelijk in de krant staat vermeld dat ik met de familie op de foto sta.